Novac.ba | Homepage
Kako steći (i zadržati kontrolu) nad trošenjem novca?

Kako steći (i zadržati kontrolu) nad trošenjem novca?

0 Comments 🕔23.Nov 2013

U dugovima ste ili mislite da često trošite daleko iznad svojih mogućnosti i jednostavno ne znate kako se izvući iz poteškoća. Kako izaći na kraj sa troškovima? Vrijeme je da se zaustavite i napravite kratku analizu. Za početak, najbolji način da kontrolišete svoje troškove je da da uvedete samodisciplinu.

Prva rekacija nakon što nekome predložim da vodi lični budžet je odmahivanje glavom uz obrazloženje da za tim nema potrebe. Opravdanje se svede na rondanje o tome kako su mjesečna redovna primanja mala a troškovi veliki toliko da nema prostora za ušede. Ukoliko ipak i stignemo do planiranja troškova, tema se zatvara uz zaključak da je iznos „planiranog“ budžeta nizak za neke kalkulacije o štednji i ulaganju. Stvarnost je, međutim, drugačija. Većina nas se plaši i istine i stavljanja na papir svih ostvarenih prihoda i rashoda. Zbog toga mnogo mojih prijatelja i poznanika nemaju iskustva s vođenjem kućnog budžeta. Pokušaću da Vam prenesem svoja iskustva vođenja „ličnog budžeta“ i dam Vam savjete koje bih volio da sam čuo prije nego što sam počeo da pratim svoje troškove.

Da li je teško biti iskren prema sebi

Na internetu postoji mnoštvo jednostavnih programa za vođenje evidencije o ličnim ili porodičnim prihodima i rashodima. Veliki broj njih su besplatno dostupni i razvijeni su do te mjere da mogu koristiti podatke s vašeg naloga za internet bankarstvo ili cijene sa berze tako da u svakom trenutku imate stanje svih svojih rashoda, izvora prihoda i investicija.

Neki od programa koje sam isprobao su Quicken, Mint, Microsoft Money, Google Wallet… Većina njih nudi mnogo mogućnosti planiranja, analiziranja, izvještavanja i podešavanja pa čak i za izradu poreskih prijava ali su i prilagođene američkom tržištu, njihovom odnosu prema dugu, karticama i čekovima. Na kraju, uvijek sam se vraćao dobrom starom – Excelu odnosno papiru i olovci. Uvjeren sam da ćete, dok sami sebi ne izradite tabelu u kojoj ćete se bez problema snalaziti, lutati i bavićete se više uređivanjem tabela nego vlastitim životom i porodicom.

Za primjer, kako složiti tabelu prikazaću jedan od mojih uspješnijih pokušaja. Radi se o tabeli koja je nastajala tokom nekoliko mjeseci vođenja i praćenja troškova.

Dakle, smisao praćenja troškova je njihovo planiranje i evidentiranje. Ne možete planirati ili pokušati da štedite ili investirate ako ne znate koliko stvarno i na šta trošite. Nakon nekoliko sedmica primjetićete da pravi glagol za racionalizaciju troškova i štednju nije planiranje nego – upravljanje. Bez sumnje, treba da imate kolone „planirano“ i „ostvareno“. Međutim, to samo po sebi nije korisno ako ne upoređujete troškove u ovom sa prethodnim mjesecima i ne uočavate sezonske trendove (npr. obnavljanje sezonske garderobe, povećanu konzumaciju piva ljeti, plaćanje ulaznica za javna kupališta ljeti i sl. ) i nepotrebne troškove.

Oportunitetni trošak

Takođe, veoma bitno je da u nastojite da alocirate troškove u kategorijama koje nisu fiksne (poput kredita, rente, troškova komunalija, interneta, zajednice etažnih vlasnika i sl. ). Ako niste znali – brzo ćete naučiti šta je ono što ekonomisti zovu „oportunitetni trošak“. Oportunitetni trošak je termin koji se koristi za izražavanje vrijednosti neke robe ili usluge nasuprot nekog drugog. Trošak jednog dobra predstavlja ono čega smo se odrekli da bismo to sebi priuštili. Konkretno, donošenje odluke o izboru veće količine jedne robe automatski uzrokuje donošenje odluke o izboru manje količine nečeg drugog. Svaka takva odluka ima svoju “cijenu”, odnosno iziskuje trošak. Zbog količine novca kojim raspolažemo, često nismo u mogućnosti da iskombinujemo sve potrebe. Međutim, potrebno je prepoznati dostižne kombinacije u okviru ograničenog iznosa novca – plate. Ukratko, imamo izbor i kada ga jednom načinimo sve ono što nismo izabrali nam je oportunitetni trošak. Na primjer, ako ručamo u restoranu umjesto da kuvamo kod kuće, manje novca ćemo potrošiti na nešto drugo. Razlog – skuplje se hraniti u restoranu.

Najteži dio posla je voditi evidenciju o troškovima barem mjesec dana kako biste obuhvatili sve troškove. Najzgodnije je da svaki (ali svaki) trošak bilježite u mali rokovnik ili u telefon i na kraju dana ili tokom ispijanja kafe ih prepišete u excel ili tabelu koju ste pripremili za troškove. Pokušajte se danas sjetiti svih troškova tokom ove sedmice? Ako ih niste zapisivali lako će Vam promaći značajan iznos novca. Vodeći evidenciju svih troškova vremenom ćete steći osjećaj koliko na šta trošite i lako ćete se držati tih okvira, a istovremeno ćete izraditi vlastiti model praćenja i analiziranja troškova. Na kraju mjeseca bićete neprijatno iznenađeni iznosom koji je „ispario“, tj. iznosom koji ste potrošili na stvari bez kojih ste mogli da prođete. Primjetićete sitne izdatke poput sitnica, ukrasa, mirisa za automobil, čokoladica i sl.

Ipak, zapisivanje troškova samo po sebi ne znači ništa ako ih ne analizirate, ne upoređujete i najvažnije – ako nemate plan štednje ili ulaganja. Bez plana štednje ili odvajanja za neku drugu potrošnju praćenje troškova je- gubljenje vremena. Puko evidentiranje troškova neće promijeniti Vaše navike trošenja niti ćete na kraju mjeseca imati neraspoređeni novac. Dakle, suština čitavog napora je da bilježite troškove zato što hoćete a ne zato što morate jer želite da više novca uštedite ili potrošite za nešto drugo.

Jednom kada izradite vlastitu tabelu možete planirati svoj budžet i višak novaca koji ćete ostvariti odmah odvojite na stranu i(li) investirajte. Veće godišnje troškove poput planiranih putovanja, kupovina knjiga ili garderobe upišite u odgovarajući mjesec i tako ćete izbjeći neugodna “iznenađenja”.

Iskrenost

Možda niste znali, ali četiri od pet svađa u porodici nastaje zbog – novca. Zbog toga, još jednom ističem, ako ne vodite tabelu samo za svoje lične finansije već za cijelu porodicu, unosite sve troškove svaki dan. Bez toga na kraju mjeseca nećete znati gdje je nestao novac i rizikujete da započnete neugodne rasprave sa partnerom ili članovima porodice. Preporučujem da na kraju tabele imate jednu kontrolnu operaciju – polje koje na kraju mjeseca mora biti na nuli. To polje treba da predstavlja razlika između svih troškova (i ušteda ili ulaganja) s jedne i prihoda s druge strane. Takođe, svaku kategoriju izrazite kao procenat od ukupnih troškova odnosno prihoda. To će Vam pomoći da iz mjeseca u mjesec upoređujete na šta najviše trošite i čega najlakše možete da se odreknete zarad nečeg drugog.

Još jedan savjet iz vlastitog iskustva. Nakon dužeg vođenja troškova zaključio sam kako je najbolje troškove upisati u tabelu onda kada su zaista i plaćeni. Dakle, ako danas kupite nešto i platite samo prvu ratu u tabelu upisujete samo iznos za ovaj mjesec a ostatak novčanih odliva predvidite za period u kojem će se oni desiti.

Sugestije

Na kraju, evo nekoliko savjeta za praćenje ličnih finansija:

Pokušajte da pratite svoje troškove jedan mjesec.

Pokušajte da isplanirate troškove za sljedeći mjesec.

Razvrstajte troškove po kategorijama i onda odredite koji će iz mjeseca u mjesec najviše varirati, potom odredite one koji će biti fiksni i relativno fiksni. To će Vam pomoći da lakše pratite i planirate svoje rashode. Moj savjet je da troškove poput kategorija „ Hrana i bezalkoholna pića“, „Alkoholna pića“, „Duvan“, „Odjeća i obuća“, „Gorivo“, „Održavanje domaćinstva“ , „Zdravstvo i ljekovi“, „Teretana i rekreacija“, „Zabava i kultura“, „Obrazovanje“, „Restorani i hoteli“, „Kafići i izlasci“, „Lična higijena“,, „Vanredni trošak“ klasifikujete kao „Varijabilni troškovi“. Dalje, „Rashodi za auto“, „Voda“, „Struja“, „Telefon“, „Zajednica etažnih vlasmika“ i sl. klasifikujete kao „Relativno fiksni troškovi“, a da kategorije poput „Krediti“, „komunalni troškovi“, „Televizija i internet“ klasifikujete kao „Fiksni troškovi“. Ovakva podjela pomoćiće Vam da najlakše uočite moguće alokacije iznosa.

Analizirajte ima li mjesta za eventualne uštede.

Pokušajte da unosite troškove tako što ćete u posebnim kolonama unositi proizvod, proizvođača, model, količinu i cijenu. Ova radnja omogućiće Vam da ustanovite da li je moguće neki proizvod naći na drugom mjestu pod povoljnijim uslovima

Povezani članci

Ovo je šest ključnih razloga zbog kojih nikako ne uspijevate uštedjeti novac

Ovo je šest ključnih razloga zbog kojih nikako ne uspijevate uštedjeti novac 0

Kada se radi o financijama, afirmacije, želja za učenjem i pozitivan stav su veliki plus. No

Moguće subvencije za solarne panele na kućama?

Moguće subvencije za solarne panele na kućama? 0

BiH može u narednom periodu iz fondova namijenjenih za suzbijanje klimatskih promjena povući nekoliko desetina

Platne kartice meta lopova

Platne kartice meta lopova 0

BANJALUKA - Bez obzira na sisteme zaštite, u proteklih godinu i po ukupno je bilo

Komentari